Это интересно


Факультет психології

   
       
 

Кафедра загальної психології

 
   
 
  Завідувач кафедрою  
     
 

КАЛІН Володимир Костянтинович,
професор, доктор психологічних наук
Телефон: +38 0652 63-75-93
E-mail: kalin@tnu.crimea.ua

 
 

Історія

Кафедра психології була створена в 1920 році. Першим зав. кафедри був професор Б.І. Воротинський, потім у педагогічному інституті кафедрою керував П.Е. Лейкфельд, який до переїзду в Крим керував кафедрою філософії й психології в Харківському університеті. Йому належить ряд досліджень в області експериментальної психології й діалектичної логіки, він займався дослідженням пізнавальних процесів, пам'яті, уваги та ін. У цей же період почала створюватися експериментальна лабораторія, що до кінця 20-х років була оснащена великою кількістю приладів, які у той час виготовлялися в Ленінграді під спостереженням відомого в країні психолога - професора А.П. Нечаєва. Ці прилади дозволяли вести дослідження, аналогічні тим, що у свій час велися в Лейпцігській лабораторії В. Вундта. У період окупації Криму фашистськими загарбниками лабораторія була розграбована.
У 30-і роки кафедрою завідував великий психолог професор В.М. Білоус. З професором П.Е. Лейкфельдом працював старший асистент П.І. Петров, який згодом став професором. Кабінет психології мав свою спеціальну бібліотеку. Деякі вцілілі зараз книги - велика бібліографічна рідкість.

Під час евакуації інституту обов'язки директора виконував професор В.М. Боровський - великий фахівець в області зоопсихології. Його основна праця "Психологічна діяльність тварин". У широкому колі досліджень В.М. Боровський і його співробітники вивчали вплив різних побудників на формування навичок тварин. З 1944 р. і по 1946 р. кафедрою психології керував професор Н.Ю. Войтоніс, видатний представник порівняльно-генетичної психології. Н.Ю. Войтоніс обробив зібраний ним раніше науковий матеріал і завершив монографію "Передісторія інтелекту" - праця, що одержала всесвітнє визнання. У 1946-1951 роках очолював кафедру психології після смерті Н.Ю. Войтоніса доцент А.Г. Ковальов, згодом доктор психологічних наук, професор, що працював у Ленінградському університеті. У Криму він досліджував проблеми характерології, педагогічної психології. Активність і дослідницькі здатності А.Г. Ковальова значною мірою сприяли сталими в перші післявоєнні роки і міцним зв'язкам зі школами Криму. У ці ж роки й пізніше на кафедрі працював доцент А.І. Чухін, що опублікував свої праці по дослідженню уваги й пам'яті. Більшим успіхом користувалася створена А.М. Чухіним книга для школярів "Крихітка".

З 60-х років і до своєї кончини (1985) на кафедрі працював доктор психологічних наук, професор Б.І. Додонов - випускник Кримського педагогічного інституту. Його внесок у світову психологію пов'язаний зі створеної ним концепції емоційної спрямованості особистості. Визнання одержали дві монографії Б.І. Додонова - "Емоція як цінність" і "У світі емоцій". З початку 60-х років кафедра психології злилася з кафедрою педагогіки, яку очолював в той час доцент І.А. Фурсенко. З 1967 р. кафедра психології знову знайшла свою самостійність. З 1967 р. по 1978 р. нею керував доцент В.В. Мироненко. З 1978 р. завідує кафедрою професор В.К. Калін.
У 1990 році кафедра почата підготовку студентів по другій спеціальності - шкільних психологів - організаторів психологічної служби в школі. У 1993 році в Сімферопольському держуніверситеті відкрилося відділення психології.
Кафедра психології Сімферопольського університету зараз є центром наукових досліджень з психології на півдні Укpаїни. Учені кафедpи внесли посильний вклад у розвиток вітчизняній психології, прогрес особливо помітний у її прикладних областях.

Дисципліни:

  • Загальна психологія. Методологічні основи психології (професор, доктор психол. наук. Калін В.К.);

  • Нейроетологія. Психофізіологія. Експериментальна психологія (професор, доктор біол. наук Павленко В.Б.);

  • Психофізіологія. Автоматизовані виміри в психології (доцент, кандидат біолог. наук Конарева І.М.);

  • Методологічні принципи й інтелектуальні технології. Методологічні основи психології. Загальна психологія (доцент, кандидат психол. наук Колесніков Е.П.);

  • Основи РR. Диференціальна психологія. Загальна психологія (доцент, кандидат психол. наук Євдокімова Ю.А.);

  • Психодіагностика. Соціальна психологія. Етнопсихологія (доцент, кандидат психол. наук Міщенко Н.І.);

  • Експериментальна психологія. Основи психології (доц, кандидат біол. наук Махін С.А.);

  • Психологічна служба в школі. Загальна психологія. Вікова й педагогічна психологія. Методика викладання психології. Загальна психологія. Вікова психологія. Основи педагогіки і психології (асистент, кандидат психол. наук Пучкова Л.Л.);

  • Психологія конфлікту. Психодіагностика (асистент Брунова-Калісецька І.В.);

  • Психологічні основи профорієнтації. Педагогічна психологія (асистент Сергієнко М.І.);

  • Психологія управління. Основи інженерної психології. Психологія праці (асистент Францев А.Н.);

  • Етнопсихологія. Соціальна психологія (асистент Мілюкова Т.В.);

  • Психодіагностика. Соціальна психологія. Психологія адикватної поведінки. Політична психологія (асистент Духніч О.Є.);

  • Вступ до психології менеджменту. Психологічний супровід підприємницької діяльності. Психологія керівництва. Психологія правління. Інтелектуальна власність (асистент Духніч Ю. І.).

Наукова робота

Напрямки науково-дослідної роботи кафедри: психологічні аспекти біологічного зворотнього зв'язку, психологічні особливості самоорганізації життя, функціональна структура соціального інтелекту, інноваційний потенціал особистості, психологія управління, психологічні аспекти конфліктології, етнопсихологічних проблеми й психологічні аспекти імміграції й ін.

Основні наукові результати за етапом 2006 р:

Проф. Павленко В.Б. Виявлений взаємозв'язок паттерна ЕЕГ-потенціалів головного мозгу й показників газорозрядної візуалізації шкіри людини із психологічними показниками, що відбивають його функціональний статус. Чим вище показники тривожності, тим менше потужність альфа ритму ЕЕГ правої півкулі й менше площа газорозрядної аури. Створено макет експериментального комплексу для колірного біологічного зворотного зв'язку по ЕЕГ з використанням комп'ютерного електроенцефалографа "Експерт-тм" і 10-кольорової фотонної матриці "Барва-Флекс" з 1600 світлодіодів, написані відповідні комп'ютерні програми.
Результати досліджень доц. Черного Є. В. і ас. Бруновой-Калісецької І. В. впроваджуються в програмі апробації навчального курсу "Культура добросусідства" для навчальних закладів АРК у рамках психологічного моніторингу ефективності курсу й методичної комісії з розробки навчальних допомога з даного курсу. Ініціатори проекту: Інформаційно-дослідницький центр "Інтеграція й Розвиток", Кримська філія Науково-методичного центру середньої освіти Міністерство освіти і науки АРК, Кримське відділення інституту сходознавства НАН України.
На кафедрі працює 3 майстри-класи під керівництвом провідних спеціалістів.

Публікації:

  1. Брунова-Калисецкая И.В. Динаміка етнопсихологічних чинників особистості підлітка як оцінка ефективності інтегрованої навчальної дисципліни. //Наукові записки. Ін-т психології ім.. ГУ.С. Костюка АПН України, Вип. 31, К: 2007.

  2. Брунова-Калисецкая И.В. "Кросс-культурные особенности социальной дистанции в рамках межэтнической адаптации старших школьников" //Практична психологія та соціальна робота. - N 12, 2006.

  3. Brunova-Kalisetska I. The Implementation of the Models of Cross-Cultural Adaptation for Education Effectiveness Evaluation. http://www.intercomcenter.org/publications.shtml, июль, 2006.

  4. Брунова-Калисецкая И.В. Социальная идентичность и самоэффективность в процессе кросс-культурной адаптации личности. //Збірник наукових праць інституту соціальної та політичної психології. Вип 4. Киев, 2005.

  5. Брунова-Калисецкая И.В. Кросс-культурная адаптация у десятиклассников АРК, участвующих в апробации программы спецкурса "Добрососедство". Психологический мониторинг. 1 этап. /Межэтнические отношения в Крыму: поиск путей раннего предупреждения конфликтных ситуаций. Сб. исследований, документов и материалов. Под общ. ред. М.А. Араджиони. - Симферополь: СОНАТ, 2005. С. 164-167.

  6. Духнич О.Е. Психологічний вимір поняття відмінності у просторі взаємно адресованих нарацій словян

  7. та кримських татар. //Наукові записки. Ін-т психології ім.. ГУ.С. Костюка АПН України, Вип. 33, К: 2007.

  8. Духнич О.Е., Маричева А.В. Сравнительный анализ смыслового пространства понятий идентичность в социальной психологии и субъектность в глубинной психологии //Социальная психология. Украинский научный журнал N 2 (10) под ред Ю.Шайгородского. Киев, 2005.

  9. Духнич О.Е. Этнокультурные особенности нарративного самоконституирования субъекта. //Актуальные проблемы психологии: Психологическая герменевтика /под ред. Н. В. Чепелевой. К.: Миллениум, 2005. Т.2, вып. 3.

  10. Духнич О.Е. Нарратив субъектности/идентичности как диалог с Этническим Другим и основа построения интерсубъективной идентичности личности //Сборник научных трудов Института психологии им. Г.С. Костюка АПН Украины /под ред. С. Д. Максименко. Т. VIII, вып. 2 К., 2006.

  11. Духнич О.Е. Фантазматический этнический Другой в нарративах субъектности славян и крымских татар //Проблеми сучасної педагогічної освіти. N 11, частина 1, 2007.

  12. Конарева И.Н. Изменение частотного паттерна ЭЭГ человека при однократном сеансе обратной связи по ее характеристикам //Нейрофизиология / Neurophysiology. - 2005. - Т. 37, N 5/6. - c. 443-451.

  13. Конарева И.Н. Связь между психологическими особенностями индивидуума и эффективностью однократного сеанса обратной связи по характеристикам ЭЭГ //Нейрофизиология /Neurophysiology. - Киев, 2006. - Т. 38, N 3. - c. 239-247.

  14. Конарева И.Н. Связь между уровнем агрессивности личности и характеристиками частотных компонентов ЭЭГ //Нейрофизиология /Neurophysiology. - Киев, 2006. - Т. 38, N 5/6.

  15. Колесников Е.П. Психосемантический поход в исследовании организации жизни личности //Наука і освіта - 2006. - N 3. c. 56 -59.

  16. Францев А.Н. Психосемантическое исследование ведущих смыслов типовых доминант организационной культуры. //MegaLiag'2006 Горизонты прикладной лингвистики и лингвистических технологии /Доклады международной конференции. 20-27 сентября 2006, Украина, Крым, Партенит

  17. Ред. В.А. Широков, С.С. Дикарева. Языково-информационный фонд Украины. Таврический национальный университет им. В.И.Вернадского. - Симферополь: Изд-во "ДиАйПи", 2006. 268c.

  18. Frantsev A.A. comparative psycho-semantic research of Ukrainian currency perception. //"Absurdity in the economy" 30th Annual Congress IAREP Prague, Czech ReRepublic September 21 -24, 2005.

  19. Frantsev AIexandre. A psychosemantic research of image structure formed by published advertising. //"Absurdity in the economy" 30th Annual Congress IAREP Prague, Czech ReRepublic September 21 -24, 2005.

  20. Черный С.В., Павленко В.Б., Калашник О.А., Махин С.А. Отражение некоторых особенностей личности в паттернах ЭЭГ-потенциалов: возможность коррекции с помощью ЭЭГ - обратной связи //Фізіологічний журнал, - Т. 52, N 2, 2006, с. 66-67.

  21. Шинкаревский П.В., Павленко В.Б., Полонская А.К., Куличенко А.М., Бирюкова Е.А. Исследование влияния малых доз бальзама на физиологический статус человека с помощью газоразрядной визуализации //Ученые записки ТНУ. - 2006. - Т. 19 (58), N 2. - c. 73-77.